NIKLAS HEDENSTRÖM (aktuell med boken På klassiska Royal Enfield från Indien till Sverige):

Mitt resande startade hösten 1987, då jag efter en återträffsfest med min gymnasieklass träffade en kamrat på nattbussen hem till Söderköping. Denne skulle veckan senare bege sig till Kina via Transsibiriska järnvägen. Jag nämnde helt kort att jag kunde tänka mig att följa med på den spännande resan. Två dagar senare fick jag vara så snäll och säga upp mig från mitt dåvarande arbete, och det blev plötsligt bråda dagar att införskaffa både visum och en enkel tågbiljett. Har man sagt en sak skall man också hålla vad man lovat. Ett löfte är alltid ett löfte!

Detta oförutsedda korta möte på bussen har med all säkerhet stakat ut hela mitt liv! Den här resan väckte ett nytt stort intresse hos mig, och öppnade nya fantastiska möjligheter. Jag hade inte alls tänkt i samma banor tidigare.

Senare under min utbildningstid kunde jag med ett stipendiums hjälp utföra mitt examensarbete då jag reste till Tanzania i Östafrika, där jag verkade på ett båtbyggeri i byn Bagamoyo sex mil norr om huvudstaden Dar es Salaam vid Indiska Oceanen. Där fick jag verkligen upp ögonen för den afrikanska kontinenten, vilket har fått mig att besöka Västafrika hela tre gånger under senare år.

En halvårslång expedition i författaren Michael Yuzolins fotspår utspelade sig 1998-99 i länderna Gambia, Senegal, Guinea, Mali, Elfenbenskusten och slutmålet Ghana. Michael Yuzolin har inspirerat mig mycket till just Ghana genom att förmedla sina erfarenheter med mer än väl spetsade reseskildringar. Dessutom har min brors alla berättelser betytt väldigt mycket.

Min senaste expedition, som boken På klassiska Royal Enfield från Indien till Sverige beskriver och förmedlar, var en idé som jag kläckte då jag besökte min bror som gästforskade i biologi i den vackra staden och lärosätet Cambridge i England. Utanför institutionen för zoologi fick jag se en gammal klassisk Royal Enfield, vilket genast fick mig att inspireras till tankar om vad man kunde utveckla detta till i resesammanhang. Motorcykelns enkla klassiska linjer fick mig att intresseras av den och det fordon som jag tidigare endast nosat något på, som ung 16-åring. Jag fick ganska snart veta av ägaren att en systerfabrik till den engelska startades i den dåvarande kolonin Indien redan 1955. Fabriken var fortfarande i bruk och verksam i staden Madras, eller Chennai som den numera kallas, vid Coromandelkusten.

Under en tropisk expedition i Västafrikas regnskogar presenterade jag min nya idé, att åka på en Royal Enfield från Indien till Sverige, för mitt resesällskap Henrik Bexing. Givetvis var han utan att fundera på det villig att ställa upp och medverka i ännu ett äventyr. Vi bestämde oss på stående fot. Det blev senare en mycket lyckad expedition med 150 arbetsamma men härliga dagar.