Volkswagen Polo 1.3 cl 1987!

 

Den lilla blå Polon är en särskild resebil jag använt mig av genom årens lopp. Den är något mer anpassad för att klara sämre vägar som alltid råder i de utvecklingsländer jag brukar köra till på mina långa overlandresor ofta alltid mer än tusen mil "one way". Bilen är förhöjd samt den har fått hårdare och tåligare fjädring, stötdämpare samt ny bakaxel mm. Förarmiljön har fått en fin mindre sportratt i trä samt ny skålformad racerförarstol monterad i cockpit. På taket har vi placerat en egenhändigt byggd och anpassad taklåda för packning, 1 extra reservhjul förutom det vanliga som är placerad i kofferten. Min stående hjälpsamme fordonsmekaniker tillika barndomskamrat Torbjörn Landkvist på TL.S Rep hjälper mig alltid med förberedelser, reparationer, service, modifiering och ombyggnad av resefordonsparken jag nyttjar på mina långväga expeditioner. Här följer en serie bilder av projektbilen och påsiktsbilder av modifieringen samt en reseskildring i bilder från en tidigare resa Sverige till pakistanska grensen och åter under 6 veckors tid. En resa för att prova bil och utrustningen inför en större och längre overlandresa till Västafrika i framtiden. Vi testar en provtur ner till Pakistan och vänder, den fungerade väl trots ett haveri med knäckt bakaxel som kunde åtgärdas i en turkisk by nära berget Ararat för att dagarna därefter kunna köra vidare 30 mil ner till Tabriz i Iran där bakaxeln reparerades mer permanent. Där byggdes även fjädring om och nya hårdare stötdämpare anpassades då vi passade på att höja bilen 1 decimeter när ändå arbete var igång. Ombyggnaden förbättrade fordonets vägegenskaper avsevärt för körning på dessa vägar i ökenlandskap. Länder som passerades var Sverige, Estland, Lettland, Litauen, Belarus, Ukraina, Rumänien, Bulgarien, Turkiet, Iran, Turkiet, Bulgarien, Rumänien, Ungern, Slovakien, Tjeckien, Polen, Sverige.